Kasvoin Maryam Aljanahina Bahrainissa. Kun menin kouluun, siellä oli taideosasto ja mukava taideopettaja, vietin mieluummin päiväni siellä kuin luokkahuoneessa. Opettaja oli salaa lähettänyt yhden työni kilpailuun, jonka voitin. Tuomareiden mielestä maalaukseni oli ainoa, jossa oli havaittavissa, että olin tehnyt sen itse, eikä vanhempieni avustamana, Meri-Helmi kertoo.
Sieltä hänen uransa todella alkoi. Hän piti ensimmäisen näyttelynsä Bahrainin taideseurassa, kun hän oli 16-vuotias. Siitä lähtien hän on opiskellut muotoilua ja taidetta Skotlannissa ja Australiassa ja toimii tällä hetkellä Suomessa.
Meri-Helmin on aina ollut vaikea asettaa taiteelleen hintaa, koska se on osa häntä. Ja hän haluaa kiinnittää huomiota siihen, että taiteilijoiden tulee lopettaa asioiden tekeminen ilmaiseksi ja sen sijaan suunnitella tulevaisuutta, eläkkeellä oloa jne.
Ulkomaalaisena taiteilijana oleminen kahden lapsen äitinä ei ole aina ruusuista.
Hänen teoksensa saavat alkunsa siitä, että hän tietää tarkalleen, miltä niiden pitäisi näyttää, hän vain aloittaa ja saa nähdä, mihin hän päätyy. Hänen maalauksiensa syntyminen on siirtynyt aivoista sydämeen. Mutta vahvasti toistuva teema on kulttuurienvälinen hybriditeetti, joka on pitkälti kuulumista kaikkialle samaan aikaan kuin ei minnekään, tämä on Meri-Helmille erittäin tärkeää.
Tällä hetkellä työskentelen kulttuurienvälisen hybriditeetin parissa. Minulla on tulossa näyttely Luckaniin Helsingissä kesäkuussa ja Suomenlinnaan syksyllä. Minulla on myös näyttely Bahrainissa ja ensi vuonna Pariisissa. Kesäkuussa tuleva näyttely on minun ja kahden suomalaisen taiteilijan: Tarja Sirkiän ja Aila Ahon yhteistyö. He ovat asuneet 5 vuotta Abu Dhabissa ja 10 vuotta Bahrainissa, heidän lapsensa ovat syntyneet siellä, joten meillä kolmella taiteilijalla on paljon yhteistä. Näyttelyn nimi on "Muistaminen". Sitä kutsutaan näin, koska se perustuu muistoihin, muistoihin hetkistä, jolloin he kokivat kulttuurienvälistä hybriditeettiä, Meri-Helmi sanoo.
Meri-Helmin töitä on tällä hetkellä Bahrainin kansallismuseossa. Hänellä on myös pysyvä näyttely Bahrainin kansallisteatterissa, josta löytyy mm. maalaus, jonka koko on 4x4 metriä. Se osoittaa erittäin hyvin, mitä kulttuurienvälinen hybriditeetti todella on. Se on hänelle erittäin tärkeä sanomansa takia ja koska hän teki sen tyttärensä kanssa, kun tämä oli 3 kuukauden ikäinen.
Meri-Helmi aikoo joskus tulevaisuudessa lähteä Suomesta ja muuttaa isompaan kaupunkiin, jossa tuki ja kiinnostus kansainvälisiä taiteilijoita kohtaan on suurempi. Siellä hän saa kokea entistä enemmän taiteen maailmaa. Koska taide muuttuu jatkuvasti, hän uskoo, että muutto suurkaupunkiin vaikuttaisi hänen taiteeseensa, mutta hän silti pitäytyisi kulttuurienvälisessä hybridisyydessä.