Jag växte upp som Maryam Aljanahi i Bahrain. När jag gick i skolan fanns det en konstavdelning med en trevlig lärare, där jag hellre spenderade mina dagar än i klassrummet. Läraren hade i hemlighet skickat in ett av mina verk till en tävling, som jag vann. Domarna tyckte att min målning var det enda där det märktes att jag hade gjort det själv, och att jag inte fått hjälp av mina föräldrar, berättar Meri-Helmi.
Och det var där som hennes karriär började på riktigt. Hon hade sin första utställning på Bahrain Art Society när hon var 16 år gammal. Sedan dess har hon studerat design och konst i Skottland och Australien och är verksam i Finland för nuläget.
Meri-Helmi har alltid tyckt att det har varit svårt att sätta ett pris på sin konst eftersom det är en del av en. Och hon vill uppmärksamma att konstnärer behöver sluta med att göra saker gratis och i stället planera för framtiden, med pension och etc. För att vara en utländsk konstnär samtidigt som man är mamma till två barn är inte alltid en dans på rosor.
Hennes verk har gått från att hon vetat exakt hur de ska se ut till att hon bara börjar och ser var hon hamnar. Hennes målningar har övergått från att komma från hjärnan till att komma från hjärtat. Men ett starkt återkommande tema är interkulturell hybriditet, som handlar mycket om att man hör hem överallt samtidigt som ingenstans, något väldigt viktigt för Meri-Helmi.
Internationella samarbeten och utställningar
Just nu jobbar jag med interkulturell hybriditet. Jag har kommande utställningar på Luckan i Helsingfors i juni och på Sveaborg under hösten. Sedan kommer jag även att ha en utställning i Bahrain och nästa år en i Paris. Den kommande utställningen i juni är ett samarbete mellan mig och två finska konstnärer: Tarja Sirkiä och Aila Aho. De har bott 5 år i Abu Dhabi och 10 år i Bahrain respektive, deras barn är födda där så dessa tre konstnärer har mycket gemensamt. Utställningens namn är “Remembering”. Den heter det eftersom den baseras på minnen, minnen från stunder där de upplevt interkulturell hybriditet, säger Meri-Helmi.
Hennes verk finns för tillfället på Bahrain National Museum. Hon har även en permanent utställning på Bahrain National Theater, där hittar man bland annat
en målning som är 4x4 meter stor. Den visar mycket bra vad interkulturell hybriditet verkligen är. Den är väldigt viktig för henne på grund av budskapet och för att hon gjorde den med sin dotter när hon var 3 månader gammal.
Meri-Helmi har planerat att någon gång i framtiden lämna Finland och flytta till en större stad där stödet och intresset för internationella konstnärer
är större. Där hon kan uppleva ännu mer inom konstens värld. Eftersom konst ständigt förändras tror hon att det ändå skulle påverka hennes konst att flytta till en storstad, men hon skulle ändå hålla fast vid den interkulturella hybriditeten.
Meri-Helmi älskar att få skapa konst. Hon känner att det finns stunder av frihet när hon skapar konst och att kreativiteten bara flödar. Men det finns också
stunder som är raka motsatsen och att det då kan vara riktigt svårt. Men i slutändan så har det blivit en färdig målning trots den emotionella berg-och-dalbanan.